Thursday, June 27, 2013

i was wrong

bismillahirrahmanirrahim..

assalamualaikum...

I was wrong!

selama ni aku terlalu negative dengan apa yang aku sedang lalui.. sedangkan Allah dah permudahkan perjalanan aku dah.. pon masih lagi tak reti bersyukur, dok merungut je kerja.. semalam sembang-sembang dengan classmate kat kolej, camner perasaan masa dapat tawaran.. tak percaya langsung!! aku memang dah hilang harapan masa hari amek ujian mara tu lagi.. punyalah ramai, tgk borang disusun pon rasa cam, serius ke dorg nk tgk satu-satu?? bertimbun giler kot.. memang tipis 10 kali tipis dr kulit bawang la harapan masa tu, give up pon ada sebenarnya.. tapi dah Allah bagi, ada hikmah la tu kan??

sejujurnya, aku xpernah terfikir pon aku akan jejak kaki ke sana dan aku juga xpernah terfikir akan sambung profession ni.. segala-galanya sangat 'surprise'.. tapi bak kata abah, aku memang tak de option lain.. kalau aku lari pon, xkemana, alih2 itu jugak jadi pilihan aku.. so, bukak je la hati.. dan teroskan.. setakat ni, everything is great, yes, great.. kawan-kawan aku semuanya membawa aku ke siratul mustaqim.. aku tak perlu fikir tentang culture shock dan sebagainya sebab environment keliling aku Dia dah tolong jagakan.. semuanya baik.. mungkin kat sana nanti ada la cabarannya tp dgn adanya kawan-kawan yang baik-baik ni, akak-akak senior yang caring-caring ni, insyaAllah aku boleh hadapi semuanya..

the thing is, I have to be positive from now on.. mindset kena set reset balik.. semuanya akan baik-baik, konon takde masa, terlalu sibuk, takde life - itu semua mitos semata-mata.. system sekarang dah lain.. dan, kalau tak banyak pon masa untuk diri sendiri, dapat ruang untuk bernafas sekejap pon jadilah kan?? dah lepas penat lelah tu, dah la.. just set in mind, kita bukan bekerja, tapi kita berbakti.. give back what we take.. and by setting that in your heart, mind and soul, kita takkan rasa penat pon, sebaliknya, kita akan rasa puas hati yang amat sangat kan?? hidup biar berbakti, yang lain2 tu, serahkan pada Dia.. He knows best :-)

quote from the internet, I forgot the person
'do something that you like and you don't have to work your whole life'

pengajaran : love your job and everything gets easier..

nursyasya rosman

No comments:

Post a Comment