Saturday, March 9, 2013

assalamualaikum

sebelum apa-apa, memang post ni agak mengarut sikit.. terima kasih..

'assalamualaikum'

pergh, cair weyh, cair, melting!!

haha.. tu la yg aku rasa sejak bekerja nih.. aku tau, tak professional nak campur perasaan dengan kerja, it's just that benda tu unusual bg aku, lagi-lagi bila aku dah set mind 'lelaki baik susah nak jumpa sekarang ni, lagi-lagi kat tempat macam ni'.. so, bila sekali kene tegor dengan lelaki yang bagi salam aka customer, aku cair weyh, seriusly.. sampai aku tak terkata apa la tahap cair tu, jawab salam tu pon tak, dalam hati je.. astagfirullahalazim.. terok kan?

so, alang-alang dah bukak cerita ni, aku habeskan je la.. nak tido pon awal lagi.. hehe

cerita satu
ni yang pasal mamat aku cakap haritu.. dia customer aku la.. kisahnya, dia nak balik kampung, so nak beli la apa-apa untuk parents dia kan.. first time dia datang, dia datang bertiga dengan kawan-kawan dia.. dia pon tengok-tengokla baju dan beli untuk dia satu, untuk ayah dia satu.. dia ada dah tengok-tengok untuk mak dia, tapi xsure size so dia tak beli la.. tau-tau esoknya tu, dia datang balik.. aku tengah duduk-duduk, buat sidoku tak silap, tetiba ada suara bagi salam, 'assalamualaikum'.. aku dengan terkejut toleh then jawab pon slow and dia sambung, 'saya nak tengok baju untuk mak saya'.. pastu ak pon tunjukla blouse tu.. then baru aku perasan, kali ni dia sorang-sorang n masa tu aku rasa either dia baru balik kerja, atau baru nak pergi kerja, atau tengah break kerja sebab dia pakai uniform kerja dia.. either way, tengah pilih-pilih tu, dia masih xsure pasal size tau sebab katanya mak dia berisi sikit, takut xmuat la.. then mak dia pon jenis yang sempoi aku rasa, mak dia cakap kalau nak beli baju untuk dia, dada mesti 3 jengkal setengah.. kalau tak, memang tak lepas.. bahu 16 inci.. pastu haha, segan giler weyh, dia tanya camner nak ukur? aku cam dot dot dot.. diam je la kan.. pastu dia ukur sendiri, dapat dalam 2 jengkal setengah je, pastu dia pon kol la mak dia.. then dia cam sembang-sembang la, dia kata, mak dia selalu cakap, kalau nak balik tu, balik je, xpayah nak apa-apa.. tapi sebagai anak, kita boleh relate la dengan dia, tak kan nak balik kampung tangan kosong je kan? so bila dah xde yang memenuhi kriteria tu, dia cakap tak pelah, dia ronda kedai lain dulu kan.. so tak pela.. camtu jela endingnya.. haha.. nak point out part bagi salam je, tapi cerita.. hmm, syasya, memang tak sah kalau tak membebel sehari.. :-P

cerita dua
ni jadi tadi.. customer tak la ramai, tapi aku tengah melayan customer perempuan yang pilih-pilih baju tu.. pastu masukla seorang lelaki yang gayanya memang 'ustaz-ustaz' sikit, budak baik la, dalam kedai dan membelek baju-baju yang ada kat situ.. aku nampak dia masuk, aku perasan, tapi tak berkesempatan 'mengalu-alukan' dia sebab akak yang aku layan tu jenis ramah sikit, pulak dia datang sorg, so dia tanya pendapat aku la pasal pilihan baju dia tu.. lagipon, ada lagi beberapa orang kat depan sikit, aku kene layan jugak.. dan biasanya pon, kalau pelanggan lelaki, aku memang diam je, sampai dorang bukak mulut baru aku start 'buat kerja'.. so 'terbiar'la dia sorang-sorang kat situ.. thn masa aku tengah senggang sikit, aku tunggu je la kat tepi tu, memang ingat nak tegor dia la sebab tak nak la dia rasa macam 'orang kedai ni macam tak nak jual kat aku' je kan.. pastu aku terleka sekejap je, aku pandang meja, tetiba 'assalamualaikum'.. terkejut lagi aku, jawab dalam hati.. 'saya nak ambik yang ni'.. dia bagi la yang dia pilih tu.. then aku rasa macam sedikit bersalah la sebab first time aku 'abaikan' customer.. selama ni, sebelum membeli, kalau tak banyak, sikit tu mesti ada komunikasi.. tapi ini, terus nak bayar dah.. so, segan pon ada jugakla sikit.. pastu, dah habes jual beli tu, tetiba dia ternampak yang lagi cantik, then dia cakap la 'saya tengok yang ni kejap ye'.. aku angguk je la.. pastu ingat dia lama lagi la dalam tu, aku tinggal dia kejap, pergi kat customer perempuan tadi, then tak sampai seminti pon rasanya aku toleh tengok dia dah xde dah.. dia dah keluar dah.. aduhai, bersalah rasanya..

conclusionnya
assalamualaikum tu indah
(dah lelaki baik bagi salam, ko suka la!! terok!! haha)
takde, bila pikir balik pon, memang sedap didengar 'assalamualaikum' tu
sopan pon sopan, masuk telinga, sejuk hati walaupon time tu tengah 'panas'
dan apa yang aku belaja sejak bekerja ni, aku da start bagi salam kat orang..
alhamdulillah la kan?
suma masalahnya, part nak jawab salam tu masih berat sedangkan itu yang wajib..
selalu aku jawab dalam hati je..
haish, sunat ko buat, wajib ko tinggal.. apala..
insyaAllah aku praktikkan, insyaAllah..
amin..

so, tu je untuk kali ni..
jumpa lagi
assalamualaikum

syasya

No comments:

Post a Comment