Monday, January 2, 2012

wake up, it's 2012!!

dah datang tahun baru..
dah pergi tahun lepas..
sepatutnya tahun baru, azam pon kene baru kan?
tp klu azam thun lepas xterlaksana macammana?
well, klu aku, aku akn ulg azam yg sama..
sampai la azam tu terlaksana..
so, that means, there's no azam baru utk aku thun ni..
sbb azam aku thun lepas xterbuat..
aku akn teruskan azam aku thun lepas,
cuma diupgradekan sikit,
sbb bila da upgrade,
ada la cabaran baru kan?
so, xdela aku ulg bnda yg sama aku buat thun lepas
walaupon azam aku xberubah tahun ni..
hmm, apa azam aku?

first, jwpn cliche budak sekolah,
mestilah aku nk belajar rajin2, sungguh2
sampai aku puas hati dgn pencapaian aku..
thun lepas, aku gagal bg kegembiraan kat mak ayh aku..
result aku xbgitu memuaskan,
so aku gagal nk lksanakan azam tu..
jdnya utk thun ni, yg versi upgraded nya,
aku nk belaja sampai dpt straight a's dlm spm..
biar aku dapat terbang.. xlarat dah ddk sini..
aku betol2 nk pergi!!
n yg plg penting, aku nk bg senyuman kat mak ayh aku
yg thun lepas aku gagal nk bg..
aku nk mak ayah aku bgga dengan aku..

second, aku sbnrnya nk blaja masak..
macam kelakar pulak azam tu.. hehehe..
thun lepas sbnrnya byk kali mak aku pggl ajak masak..
tp aku yg xpergi, malas!! hehehe
anak apa la mcm ni..
plg2 aku khatam pon masak nasi..
tu pon kdg2 terlebih air.. :P
xpe, thun ni aku cuba utk at least sekali la
aku masak utk family aku..
xpon, aku nk mahir masakan yg specific
yg bilamana mak aku suroh buat,
mak aku xrasa risau tkot xjadi ke apa..
aku cuba.. dan aku pastikan jgk aku khatam..

bila dah form 5 ni,
sejujurnya,
apa yg aku betol2 fikir ialah
kehidupan aku lepas spm..
bkn budak sek lg dah..
xleh nk ddk rumah dah..
xleh blaja masak dgn mak dah..
kene belajar berdikari dah..
so, sbnrnya, antara spm dgn tggl sendiri,
aku lg tkot tggl sendiri
aku ni nmpk je cam lepak je kat luar kan
tp dlm hati aku, aku ni lemah sbnrnya..
aku xleh bygkan aku tggl asing drpd mak ayh aku..
berpisah dgn adek2 aku..
ayah aku g outstation sekejap pon
kdg2 aku tringat sampai terkeluar setitik dua air mata,
ni lg aku nk tgglkan rumah..
xtau aku blh lawan atau x perasaan tu..

so,
dtglah azam ketiga aku yg aku cuba dr thn lepas
tp xsikit pon xjadi iaitu
aku nk tingkatkan keyakinan pd diri sendiri..
aku ingat, makin aku senior ni,
makin bertambah keyakinan aku..
tp the more keyakinan aku tumbuh,
makin aku jd penakot..
pelik kan? entah la.
aku pon xphm..
so thun ni,
aku cuba jgk utk tingkatkan keyakinan aku tu..
keyakinan yg utuh..
so that aku bersedia tempuh hidup lepas sekolah..

then, azam keempat and probably yg terakhir,
aku nk berubah mnjd org yg lg baik..
aku dah cuba thun lepas,
tp aku mcm xpuas hati sgt dgn perubahan aku..
aku xnmpk apa2 kesan positif yg berpanjangan..
itu mknanya azam aku xterrealisasi lg..
jd, thun ni aku akan teruskan buat perubahan pd diri aku..
sikit sikit, xpe asal ada kesan yg kekal
lambat lambat, xpe asal aku puas hati
dan org keliling aku pon selesa dgn aku..
aku nk polish personaliti aku..
spy jd org yg bermaruah, berwawasan dan bermotivasi..
aku nk tingkatkan personaliti tu,
so that aku tau aku ada kekuatan tersendiri...
jd secara xlgsung,
keyakinan aku pon bertambah.

so,
aku hrp azam2 recycle aku ni
akn dpt dilaksanakan dgn baik dan sempurna thun ni..
aku betul2 berharap agar aku diberi kekuatan
spy apa je dugaan yg dtg
dlm proses aku melksanakan azam aku tu
dpt aku atasi dgn bijak dan berhemah..
semoga tercapai cita-citaku..
insyaALLAH

selamat tahun baru!

nursyasya rosman

No comments:

Post a Comment