Thursday, February 21, 2013

terjawab

assalamualaikum dan alhamdulillah

rasanya, macam baru lagi aku cakap rezeki aku disekat, takde kerja and everything.. tup tup, aku dapat kol dan insyaAllah, tulang empat kerat ni akan beroperasi.. (macam kerja nak bina bangunan je bunyi nya!! haha) dan suasana kerja dia pon, alhamdulillah.. aku masih dikelilingi oleh orang-orang yang mendekatkan diri kepada-Nya.. macam dekat sekolah dulu, aku masih ditemani orang yang akan membawa aku ke arah kebaikan.. aku rasa perjalanan hidup aku ni sebenarnya indah, kiri kanan aku orang baik-baik, tapi aku rasa tak tenang.. sebab hati aku dah gelap rasanya.. banyak sangat syaitan yang dah buat rumah dalam diri ni.. andai ini petunjuk dari Allah untuk aku berubah, andai ini sebenarnya jalan yang betul untuk aku, maka rugilah aku sebab dah sia-siakan segalanya depan mata aku.. pertemuan dengan kawan-kawan, dengan orang luar, itu semua takdir dari Allah.. jadi, ada sebabnya kenapa dalam banyak-banyak manusia kat dunia ni, diorang dihadirkan dalam hidup aku.. aku yang buta, tak nampak..

kuasa Allah.. memang hebat dan tak terduga kan?? sebagai manusia yang selalu sangat diberi nikmat kesenangan, aku makin lalai dan makin terlupa dengan Dia.. makin jauh.. makin tersasar.. ya Allah, Kau tetapkan lah hatiku pada jalan-Mu.. jangan biarkan aku terus terleka.. lembutkan hatiku untuk kembali.. amin..

apa yang aku reflect daripada peristiwa ni, pengajaran bagi aku kali ni;
1. jangan pernah berprasangka buruk pada Allah.. berdosa!
2. bersyukur dengan apa yang aku dah ada sekarang.. aku selalu lupa yang ada orang lain yang lagi serba kekurangan, lagi susah daripada aku.. aku selalu lupa faktu yang satu tu.. sebab apa?? tak bersyukur.. tu la jawapan yang paling tepat..
3. setiap yang terjadi MESTI ada hikmahnya.. baik buruk kejadian tu, PASTI ada hikmahnya..
4. sabar.. belajar untuk sabar.. dan sabar..
5. berubahlah.. dari awal hidup aku dikelilingi orang yang baik, suasana yang aman damai, takde secebis pon pengaruh buruk.. jadi kalau aku masih syasya yang sama, tak tau la apa nak cakap.. aku tak nampak sebab untuk aku tak berubah.. diri sendiri, kemahuan dan pilihan.. jangan ikot syaitan..

semoga aku diberi hidayah, dan masih terus diberi.. hati aku terlalu gelap untuk melihat apa yang ada.. moga-moga aku dapat manfaatkan segala yang terbentang depan mata.. moga aku tak tamak lagi dan moga aku jadi insan yang TAHU bersyukur..

amin

-nursyasya rosman-

No comments:

Post a Comment